Amerykański koncern produkujący słodkie napoje próbował wpłynąć na francuskich badaczy wpłacając im 8 mln EUR. Motywem tej branży była nadciągająca publikacja, która opisywała jak słodkie napoje działają na organizm ludzki.

Taki zabieg opisywany jest jako sponsoring i w poprzednich latach również miał miejsce, np. przekazując pieniądze ekspertom, którzy dowodzili, że redukcja kalorii z produktów nie jest tak ważna gdy konsument wykonuje więcej aktywności fizycznych.

Czasami zdarza się, ze artykuły te nabierają szerszego rozgłosu, co wiąże się z większym niż szacowano oburzeniem. To zmusza branże sponsorujące naukowców do kroku w tył, informując np. o nazwiskach naukowców odpowiedzialnych za badania.

Afery społeczne są jednak dość rzadkim zjawiskiem, przez co firmy produkujące trujące produkty mogą pozwolić sobie na finansowanie naukowców, bowiem ich publikacje w połączeniu z intensywnym marketingiem skutecznie usuwa z mózgów konsumentów myśl, że napoje mogą być dla nich niewłaściwe.

Podobną praktykę stosują również inne koncerny produkujące niezdrową żywność. Spożywanie tych wszystkich produktów w połączeniu z szybkim tempem życia w znacznej mierze przyczynia się do fali otyłości, która obecnie wynosi ponad 2mld ludzi na całym świecie.

Zmniejszanie świadomości konsumentów o niezdrowej żywności