Żywność funkcjonalna

Żywność funkcjonalna to taka, której udowodniono korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji w organizmie ponad funkcje odżywcze. Poprawia stan zdrowia, zmniejsza ryzyko chorób. Produkty te pochodzą ze specjalnych hodowli i upraw oraz wyselekcjonowanych odmian, a także wzbogacone o substancje bioaktywne, pozbawione niepożądanych czynników. Należy też zaznaczyć, że żywność funkcjonalna nie ma nic wspólnego z modyfikacjami genetycznymi i powinna mieć postać żywności konwencjonalnej.

Do składników bioaktywnych, które dodaje się do żywności funkcjonalnej zaliczamy m.in.:

  1. Błonnik pokarmowy- obniża poziom cholesterolu całkowitego i złego, zapobiega miażdżycy, zmniejsza ryzyko kamicy żółciowej, nowotworu jelita grubego, pomaga oczyścić organizm z toksyn i metali ciężkich.
  2. Probiotyki- regulują naturalną florę przewodu pokarmowego, poprawiają odporność, wspomagają trawienie, biorą udział w metabolizmie kwasów żółciowych i cholesterol, wspomagają leczenie biegunek, likwidują wzdęcia i zaparcia, biorą udział w syntetyzowaniu witaminy K oraz witamin z grupy B, oczyszczają organizm, zmniejszają ryzyko wystąpienia alergi
  3. Prebiotyki- absorpcjęwapnia oraz innych minerałów, efektywność układu odpornościowego, pH jelit, zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego, choroby zapalne jelit oraz nadciśnienie.
  4. Wielonasycone kwasy tłuszczowe- poprawiają pracę mózgu, chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej, chorobami serca i układu krążenia, depresją, obniżają poziom trójglicerydów i złego cholesterolu, podnoszą poziom dobrego, dobrze wpływają na płodność mężczyzn, zapobiegają zapaleniu stawów, ułatwiają wchłanianie wapnia, wzmacniają układ odpornościowy, hamują wzrost komórek nowotworowych.
  5. Stanole- redukcji poziomu lipoprotein o niskiej gęstości LDL we krwi
  6. Sterole- obniżają stężenie cholesterolu całkowitego oraz złego, zapobiegają miażdżycy i chorobie niedokrwiennej serca.
  7. Witaminy

Na polskim rynku możemy znaleźć takie produkty jak batoniki z mikroalgami, płatki śniadaniowe wzbogacane w witaminy i składniki mineralne, mleka roślinne z dodatkiem wapnia i witaminy D, jogurty z dodatkiem prozdrowotnych szczepów bakterii oraz margaryny ze stanolami i kwasami EPA i DHA.

Należy mieć na uwadze, że wzbogacenie żywności w składnik odżywczy wiąże się z ryzykiem nadmiernego jego odkładania w organizmie. Jeżeli wzbogacanie żywności jest wykonane w sposób przemyślany może przynieść korzyści w postaci zbilansowanej diety i poprawy stanu odżywiania.

Żywność funkcjonalna.
Udostępnij na:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page